O.a. in Berlijn en het Schwarzwald werden de zogenaamde flötenuhren gebouwd. (zie Flötenuhren). Buiten de Duitssprekende gebieden vonden dezelfde ontwikkelingen plaats. Zelfs nog iets eerder. Alleen sprak men daar niet over Flötenuhr, maar over Speelklokken en Orgelklokken. Nederland, Vlaanderen en Zweden speelden een bescheiden rol. De spectaculaire ontwikkelingen kwamen uit Engeland. Beroemd waren James Cox, John Merlin, Charles Clay en John en George Pyke. Zij schakelden andere ambachtslieden in en haalden die naar Londen. Zoals de Antwerpse beeldhouwer Jan Michiel Rijsbrack (zilveren en verguld bronzen figuren) en de Venetiaan Jacobi Amigoni (olieschilderingen van allegorische voorstellingen). Ook Componisten, zoals Georg Friedrich Händel. Een bekend voorbeeld van zo'n samenwerking is de:
Clayklok of Braamcampklok 1738
Gerret Braamcamp hier afgebeeld met familiewapen en huismuts i.p.v. rijk bepoederd en met z'n dagelijkse pruik
Ook wel genoemd Braamcampklok naar zijn voormalige eigenaar de Amsterdamse koopman Gerret Braamcamp (1699-1771). Hij was wijnkoper. In zijn tijd werden zelfgeproduceerde alcoholische versnaperingen geïntroduceerd zoals nagelwater, kaneelwater en anisette. Ook smokkel en het omzeilen van invoerrechten waren verdien-modellen. In 1744 begint Gerret met het verzamelen van schilderijen en andere frajigheeden, waaronder deze Clay klok.
Charles Clay (1680-1739) was in dienst van het Engelse Koningshuis en bouwde minimaal zeven van deze orgelklokken. Waarom zo speciaal ? Een nieuwe ontwikkeling : men ging orgelpijpen in een klok bouwen, waarvan de muziek werd aangestuurd door het uurwerk. Met zijn 96 orgelpijpen, vier registers en tien melodieën een uniek stuk. Muziek gecomponeerd door Händel.
Georg Friedrich Händel Wijzerplaat met melodieselectie
Museum Speelklok kocht deze bijzondere orgelklok in 2016. Bekijk de interessante video van de restauratie op www.museumspeelklok.nl en/of lees het Bulletin van maart 2020 voor het hele verhaal.